7. Evaluační systém

Evaluace je proces průběžného vyhodnocování, týká se hlavně oblastí vzdělávacích činností.

 

Snažíme se denně sledovat, zaznamenávat a vyhodnocovat všechno, co vstupuje do vzdělávacího procesu.

 

 

EVALUACE

 

1. na úrovni školy – provádí řídící učitelka MŠ

 

předmět evaluace:

  • soulad ŠVP s RVP PV, funkčnost ŠVP

 

Pravidlo k vyhodnocení :

 

Hodnocení ŠVP

 

a) úkolem je zjistit, jak jsou naplňovány cíle ŠVP, vytváření podmínek pro předškolní vzdělávání ( metody a postupy, organizace…)

 

b) zda zvolené činnosti vedou ke spokojenosti dětí ( jestli respektují základní potřeby dětí, umožňují dostatek prostoru na hru, zda je motivace řízených činností dostačující, zda jsou podtémata dětem blízká a srozumitelná

 

c) zamýšlíme se nad tím, jak jsou jednotlivé bloky charakterizovány v ŠVP, je-li pro nás charakteristika funkční

 

d) prohlubujeme zájem rodičů o dění v MŠ

 

  • podmínky školy
  • výsledky vzdělávání dětí

 

formy evaluace:

  • pedagogické rady dle plánu
  • pozorování průběžné
  • hospitační a kontrolní činnost dle plánu
  • rozhovor s učitelkou
  • spolupráce s rodiči (průběžně)
  • výroční zpráva – srpen
  • sebereflexe

 

2. na úrovni třídy – provádí učitelky

 

formy evaluace:

 

        A- hodnocení podtémat - průběžně

 

 Průběžně vyhodnocujeme podtémata s ohledem na stanovená kritéria, která vycházejí z rámcových i specifických cílů:

  1. kritérium rozvoje osobnosti dítěte a jeho schopnost učení
  2. kritérium osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
  3. kritérium osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na okolí

 

        B - hodnocení integrovaných bloků – 1x měsíčně

        Sledujeme, zda se nám daří v rámci integr. bloků naplňovat očekávané kompetence, podle poznatků upravujeme nabídku činností, zpestřujeme ji, popř.         měníme formy, metody a podmínky vzdělávání.

 

        C - hodnocení vzdělávání jednotlivých dětí – průběžně

Individuální evaluace podchycuje rozvoj talentů, zájmů a schopností dítěte, rozvoj jeho osobních dispozic.  (sledujeme rozvoj hrubé a jemné motoriky, sociální vztahy, myšlenkové operace, komunikaci, jazyk. projev, prostor. a početní představy, grafomotoriku, projevy chování, hudební a výtvarné projevy).

Shromaždujeme materiály různého druhu ( portfolio dítěte). Jeho obsahem jsou dětské práce, výkresy, didaktické listy, grafomotorika. (předškoláci) .

 

        D- hodnocení třídy

 

        V rámci třídy sledujeme, jestli se nám daří naplňovat výstupy, které jsme si sami vytvořili a případně upravujeme své působení tak, aby bylo efektivnější.

 

E – sebereflexe

 

         Hodnocení sebe sama.

         Pedagog nehodnotí, jestli všechno děti zvládly, ale hodnotí především svou práci, zvolené metody, formy, prostředky s ohledem na reakci dětí (hospitace)

 

F - ranní povídání s dětmi

 

G - spolupráce s rodiči

 

Třídní schůzky, zápis do MŠ, zapojení rodičů do akcí pořádaných školou, ústní pohovory.

 

 

Pedagog je hodnocen:

- Ředitelem, ČŠI

 

Pravidlo k vyhodnocení:

Hodnocení pedagogické činnosti učitelky

 

Kritéria pro hodnocení pedagoga a jeho vzdělávací činnost:

  • veškerá pedagogická činnost odpovídá poslání školy
  • dostatečné naplňování průběžných a konkrétních vzdělávacích cílů daných ŠVP
  • je zajištěn pravidelný rytmus a řád, který je dostatečně flexibilní, respektuje potřeby dětí a aktuální situaci
  • pedagog respektuje individuální potřebu aktivity, spánku a odpočinku
  • pedagog se sám chová podle zásad zdravého životního stylu, je dětem vhodným vzorem
  • pedagog respektuje potřeby dětí
  • pedagogický styl učitelky je podporující, sympatizující, počítá s aktivní spoluúčastí a samostatným rozhodováním dítěte
  • pedagog se vyhýbá negativním slovním komentářům a podporuje děti v samostatnosti, dostatečně chválí a pozitivně hodnotí
  • pedagog se programově věnuje neformálním vztahům dětí ve třídě a nenásilně je ovlivňuje prosociálním směrem (prevence šikany)
  • pedagog se plně věnuje dětem a jejich vzdělání
  • pedagog sleduje konkrétní potřeby jednotlivých dětí
  • pedagog informuje rodiče o prospívání jejich dítěte, domlouvá se s nimi na společném postupu při výchově a vzdělání
  • pedagog chrání soukromí rodiny
  • pedagog se snaží o pitný režim všech dětí
  • děti jsou každodenně dostatečně dlouho venku
  • děti mají dostatek pohybu na zahradě i v MŠ
  • děti se cítí v MŠ bezpečně, jistě, spokojeně
  • nově příchozí děti mají možnost postupné adaptace
  • děti nejsou úměrně zatěžovány či neurotizovány spěchem a chvatem
  • všechny děti mají ve škole stejné postavení
  • ve vztazích mezi sebou a dětmi pěstujeme vzájemnou důvěru, toleranci, ohleduplnost, zdvořilost, solidaritu, vzájemnou pomoc a podporu, učitelka se chová důvěryhodně a spolehlivě
  • dětem se dostává jasných a srozumitelných pokynů
  • prostorové uspořádání třídy vyhovuje nejrůznějším skupinám a individuálním činnostem dětí
  • hračky jsou umístěny tak, aby je děti dobře viděly, mohly si je samy brát a uklízet
  • děti nacházejí potřebný klid, bezpečí, soukromí
  • poměr spontánních a řízených činností je v denním programu vyvážený
  • děti mají dostatek prostoru a času pro spontánní hru
  • učitelka vytváří podmínky pro ind., skupinové i frontální činnosti
  • učitelka dbá na soukromí dětí
  • plánování činnosti vychází z potřeb a zájmu dětí, vyhovuje ind. vzdělávacím potřebám a možnostem dětí
  • učitelka spolupracuje s rodiči
  • evaluační činnost učitelky je smysluplná, užitečná a z jejich výsledků vyvozuje závěry pro svou další práci

 

 

Cíle hospitační činnosti:

Cílená hospitace

Orientační vstup

  • sledovat přiměřenost kladených nároků na děti konkrétní věkové skupiny a posoudit úroveň slovního projevu dětí ( výslovnost )
  • sledovat řešení konfliktních situací učitelkou i mezi dětmi ( zažití pravidel chování)
  • sledovat tvořivost a nápaditost učitelky při výchovně vzdělávacím procesu
  • kontrola vedení třídní a jiné dokumentace

 

Techniky a podklady pro evaluaci a hodnocení školy

Na úrovni ředitelky:
  • pedagogická rada, hospitace a hospitační záznam, rozhovor, pozorování, kontrola třídní dokumentace, monitoring (krátké návštěvy, neohlášené vstupy do třídy)
Na úrovni pedagoga:
  • rozhovor s dětmi, pedagogy, rodiči, pozorování, záznamy - dokumentace o dětech.
Metody hodnocení a evaluace, které může předškolní pedagog v praxi uplatnit:
  • pozorování, opakované pozorování
  • rozhovor s dítětem, s rodiči, konzultace s ostatními odborníky
  • diskuse
  • rozbor herních aktivit dítěte
  • rozbor procesu učení ( vhodné využití didaktických her)
  • rozbor jazykových projevů ( úroveň komunikace)
  • rozbor, analýza prací – výtvorů dětí
  • rozbor osobní dokumentace dětí
  • anamnézy ( rodinná i osobní)
  • sociometrické metody ( rozbor chování a jednání ve skupině, vztahy, postavení dítěte ve skupině)
  • analýza vlastní pedagogické aktivity