3.Charakter vzdělávacího programu
Školní vzdělávací program umožňuje pedagogům ve třídě pracovat tvořivě s uskutečňováním svých nápadů a s uplatněním své odborné znalosti. Pracujeme se třemi věkovými skupinami, takže úkoly jsou přizpůsobeny nejen věku, ale i schopnosti dětí.
Je uspořádán do 10 témat - bloků, které se rozpracovávají do podtémat. Činnosti se sestavují z jednotlivých kamínků = oblastí barevnou mozaikou. Cílem je vytvořit co nejbarevnější mozaiku – skladbu vzájemně se ovlivňujících, prolínajících a propojených oblastí.
Vzdělávací činnosti budou vycházet z přímých zážitků dítěte, ze samostatné činnosti a individuální volby, z dětské zvídavosti a potřeby objevovat. Probouzí v dětech aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe. Naslouchat, objevovat, ale i odvahu ukázat, co všechno už samo umí, zvládne a dokáže. Nepředkládá dětem jen hotové nápady, ale naopak jim umožní hledat samostatné cesty tvořivým myšlením a vlastním nápadem.
Veškeré aktivity budou obsahovat prvky her a tvořivosti. Předškolní vzdělávání chceme uskutečňovat ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne v MŠ vyskytnou. Budeme preferovat prožitkový styl učení.
Budeme dbát, abychom naplňovali vzdělávací cíle předškolního vzdělávání, které jsou orientovány k dítěti, a ty tak získaly dobré základy do života, aby byly schopny zvládat další životní a vzdělávací etapy. Budeme každé dítě vnímat jako jedinečnou osobnost, která má své individuální možnosti, schopnosti a potřeby. Chceme rozvíjet pozitivní citové vztahy k sobě i druhým, vytvářet ovzduší vzájemné důvěry. Všestranně a nenásilně rozvíjet osobnost dítěte, poskytnout mu určitou volnost a soukromí.
Cílem by mělo být šťastné dítě, které se těší do mateřské školy.
Přípravu na povinnou školní docházku budeme brát jako výzvu k vyrovnání jejich šancí, aby dosáhly takové úrovně rozvoje a výsledků učení, které optimálně odpovídají jeho osobním možnostem. Pokusíme se připravit dítě na začlenění do základní školy i do skutečného života.