Školní řád

            REŽIM DNE

 

 6:30 – 

         – 8:30

příchod do MŠ

volné hry, IP,

tvořivé činnosti…

 8:30 –

         – 9:00

hry, cvičení…

příprava na svačinu

 9:00 – 9:20

svačina

 9:20 –

       

          – 11:30      

Řízená činnost, hry …

pobyt venku

příprava na oběd

11:30 – 12:00

oběd 2. třída

11:45 – 12:15

oběd 1. třída

12:00 – 14:15

polední klid, ind. hry 2. tř.

12:15 – 14:15

polední klid 1. tř.

14:15 –

          – 16:30 

svačina

Odpolední zájmová činnost

 

Stanovený denní režim může být pozměněn v případě výletů, exkurzí, divadel, besídek

a jiných výchovných akcí.

 

 

 

 

ŠKOLNÍ ŘÁD

MATEŘSKÉ ŠKOLY

KARLŠTEJN


Účinnost od: 2.9.2013

Změny:

 

Ředitelka Základní školy a Mateřské školy Karlštejn, okres Beroun v souladu s § 30 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (dále jen Školský zákon) vydává tento řád, kterým se upřesňují vzájemné vztahy mezi dětmi, jejich zákonnými zástupci a zaměstnanci školy podle konkrétních podmínek stanovených v Mateřské škole Karlštejn.

 

Základní právní podklady:

 

Zákon 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění a ve znění pozdějších předpisů

Vyhláška 14/ 2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění a ve znění pozdějších předpisů

Vyhláška č.73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných, v platném znění a ve znění pozdějších předpisů

Vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, v platném znění a ve znění pozdějších předpisů

 

 

Školní řád je závazný pro všechny zaměstnance výše uvedené mateřské školy, zákonné zástupce a jejich děti.

 

Obsah

I. PRÁVA A POVINNOSTI ÚČASTNÍKŮ PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ……………..4

  1. Základní cíle MŠ při zabezpečování předškolní výchovy a vzdělávání a Školní vzdělávací program………………………………4

  2. Základní práva a povinnosti dětí……………………………………………………4

  3. Základní práva zákonných zástupců při předškolním vzdělávání dětí (§ 21,Školský zákon)………………………………………5

  4. Povinnosti zákonných zástupců (§ 21, Školský zákon)…………………………….5

 

II. UPŘESNĚNÍ PODMÍNEK PRO PŘIJETÍ A UKONČENÍ VZDĚLÁVÁNÍ DÍTĚTE V MATEŘSKÉ ŠKOLE……………………………….5

  1. Přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání (§ 34, Školský zákon)…………………….6

  2. Rozhodnutí o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání……………………………...6

  3. Ukončení vzdělávání z důvodu neúčasti dítěte na vzdělávání……………………….6

  4. Ukončení vzdělávání dítěte z důvodu narušování provozu MŠ ze strany zákonných zástupců…………………………………...7

  5. Ukončení vzdělávání ve zkušební době……………………………………………...7

  6. Ukončení vzdělávání z důvodu nehrazení úplaty za vzdělání nebo stravné………….7

 

III. UPŘESNĚNÍ VÝKONU PRÁV A POVINNOSTÍ ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ PŘI VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ A PRAVIDLA VZÁJEMNÝCH VZTAHŮ ZÁKONNÝCH

ZÁSTUPCŮ S PEDAGOGICKÝMI PRACOVNÍKY MATEŘSKÉ ŠKOLY…………7

 

  1. Změna stanovených podmínek pobytu dítěte, způsobu a rozsahu jeho stravování…..7

  2. Upřesnění podmínek pro přebírání dětí od zákonných zástupců ke vzdělávání v MŠ a pro jejich předávání zákonným zástupcům po ukončení vzdělávání………………7

13. Způsob informování zákonných zástupců dětí o průběhu jejich vzdělávání a dosažených výsledcích……………………………………..8

  1. Informování zákonných zástupců dětí o mimořádných školních a mimoškolních akcích……………………………………………...8

  2. Způsob omlouvání dětí zákonnými zástupci z každodenního vzdělávání a způsob informování o jejich zdravotním stavu…………9

  3. Stanovení podmínek pro úhradu úplaty za předškolní vzdělávání a stravného………9

  4. Základní pravidla chování zákonných zástupců dětí při vzájemném styku se zaměstnanci MŠ, s jinými dětmi docházejícími do MŠ a s ostatními zákonnými zástupci… 9

 

IV. PROVOZ A VNITŘNÍ REŽIM ……………………………………………………….11

  1. Podmínky provozu a organizace vzdělávání………………………………………11

  2. Vnitřní denní režim při vzdělávání…………………………………………………11

  3. Doba určená pro přebírání dětí zákonnými zástupci……………………………12

  4. Délka pobytu dětí v MŠ………………………………………………………………12

  5. Způsob omlouvání dětí……………………………………………………………….12

  6. Odhlašování a přihlašování obědů…………………………………………………12

  7. Pobyt venku…………………………………………………………………………..13

  8. Změna režimu………………………………………………………………………...13

 

 

V. PODMÍNKY ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVÍ DĚTÍ A JEJICH OCHRANY PŘED SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÝMI JEVY A PŘED PROJEVY DISKRIMINACE, NEPŘÁTELSTVÍ NEBO NÁSILÍ…………………………………13

 

  1. Péče o zdraví a bezpečnost dětí při vzdělávání (Vyhláška č. 14/2005 Sb., v platném znění)…………………………………  .13

  2. Ochrana před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí……………………………….14

VI. ZACHÁZENÍ S MAJETKEM…………………………………………………………..15

  1. Chování dětí při zacházení s majetkem MŠ v rámc vzdělávání……………………….15

  2. Povinnosti zákonných zástupců při zacházení s majetkem MŠ při jejich pobytu v MŠ....15

  3. Zabezpečení budovy MŠ………………………………………………………………15

  4. Další bezpečnostníopatření……………………………………………………………15

VII. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ…………………………………………………………15

 

32. Seznámení zaměstnanců a zákonných zástupců se školní řádem…………………….15

 

I. Práva a povinnosti účastníků předškolní výchovy a vzdělávání

 

    1. Základní cíle mateřské školy při zabezpečování předškolní výchovy a vzdělávání a školní vzdělávací program

 

1.1. Mateřská škola v rámci předškolní výchovy a vzdělávání / § 33, Školský zákon /

 

  • podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku,

  • podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji,

  • podílí se na osvojování základních pravidel chování dětí,

  • podporuje získávání základních životních hodnot a mezilidských vztahů ,

  • vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání,

  • napomáhá vyrovnávat nerovnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání,

  • poskytuje speciální pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami,

  • vytváří podmínky pro rozvoj nadaných dětí.

 

1.2. Školní vzdělávací program upřesňuje cíle, zaměření, formy a obsah vzdělávání podle konkrétních podmínek uplatněných v mateřské škole. / § 5, Školský zákon /

 

1.3. Při plnění základních cílů vzdělávání a školního vzdělávacího programu mateřská škola postupuje v souladu se zásadami uvedenými v § 2 odst. 1 školského zákona a řídí se platnými právními předpisy, zejména pak ustanoveními Školského zákona a ustanoveními vyhlášky

č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání v platném znění.

 

    1. Základní práva a povinnosti dětí

 

2.1. Každé přijaté dítě má právo

 

  • na kvalitní předškolní vzdělávání v rozsahu uvedeném v bodě 1. tohoto školního řádu, zaručující optimální rozvoj jeho schopností a rozvoj jeho osobnosti,

  • na zajištění činností a služeb poskytovaných školskými poradenskými zařízeními v rozsahu stanoveném ve školském zákoně,

  • na fyzicky i psychicky bezpečné prostředí při pobytu v mateřské škole

- při vzdělávání mají všechny děti práva, která jim zaručuje Listina lidských práv a svobod a Úmluva o právech dítěte.

- další práva dětí při vzdělávání vyplývají z ustanovení ostatních článků tohoto školního řádu.

 

Adaptace dětí – při nástupu do mateřské školy má dítě právo na individuální adaptační režim.

Rodiče se mohou domluvit s pedagogickou pracovnicí na nejvhodnějším postupu. Zákonný zástupce může být přítomen ve třídě s dítětem tak dlouho, aby jeho přítomnost byla prospěšná a přínosná pro adaptaci. Stanovení délky pobytu s dítětem konzultují rodiče s pedagogem.

 

 

2.2. Povinnosti dětí

  • respektovat a dodržovat společně dohodnutá pravidla

  • podřídit se v nezbytné míře omezení vyplývajících z nutnosti dodržovat potřebný řád

 

 

    1. Základní práva zákonných zástupců při předškolním vzdělávání dětí / § 21, Školský zákon/

 

3.1. Rodiče dětí, popřípadě jiné osoby, jako opatrovníci nebo osvojitelé dětí (dále jen „zákonní zástupci“), mají právo

 

  • na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dětí

  • vyjadřovat se ke všem rozhodnutím mateřské školy týkajícím se podstatných záležitostí vzdělávání jejich dětí

  • na poradenskou pomoc mateřské školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání jejich dětí.

 

3.2. Konkretizace realizace práv zákonných zástupců při vzdělávání dětí a podrobnosti k jejich výkonu jsou uvedeny v Čl. III „Upřesnění výkonu práv a povinnosti zákonných zástupců při vzdělávání dětí a pravidla vzájemných vztahů zákonných zástupců s pedagogickými pracovníky mateřské školy“ tohoto školního řádu.

 

    1. Povinnosti zákonných zástupců / § 22, Školský zákon /

 

4.1. Zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků jsou povinni:

 

  1. zajistit, aby dítě řádně docházelo do mateřské školy, při příchodu do mateřské školy bylo vhodně a čistě upraveno /oblečení musí být jednoduché a účelné, děti v MŠ nenosí pantofle, v letních měsících je nutná pokrývka hlavy, všechny věci by měly být čitelně označeny nebo podepsány, každé dítě musí mít náhradní oblečení – spodní prádlo, kalhoty - / punčocháče /, tričko a ponožky .

  2. na vyzvání řídící učitelky mateřské školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte,

  3. informovat mateřskou školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání dítěte,

  4. zúčastňovat se rodičovských schůzek, připomínky, stížnosti, oznámení a podněty k práci mateřské školy mohou podávat u řídící učitelky ústní nebo písemnou formou.

  5. dokládat důvody nepřítomnosti dítěte v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem. Do mateřské školy patří pouze dítě zdravé. Jeví- li známky infekční či jiné nemoci nebo nachlazení, nebude přijato do kolektivu. Pedagogičtí pracovníci mají právo, v zájmu zachování zdraví ostatních dětí, děti s nachlazením nebo s jiným onemocněním do mateřské školy nepřijmout a doporučit návštěvu lékaře. Zjistí-li se u dítěte příznaky nemoci v průběhu dne, vyrozumí ihned pedagogický pracovník telefonicky zákonného zástupce, který je povinen si co nejdříve dítě vyzvednout z mateřské školy a navštívit lékaře.

  6. infekční onemocnění jsou rodiče povinni ohlásit ihned. Pedagogický pracovník poté informuje řídící učitelku a ostatní zákonné zástupce o výskytu osobně nebo písemnou formou na nástěnce v chodbě. Po vyléčení infekčního onemocnění bude dítě přijato k docházce na základě potvrzení lékaře, které zaručuje jeho úplné uzdravení a schopnost pobývat bez omezení v kolektivu,

  7. oznamovat škole a školskému zařízení další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte a změny v těchto údajích /např. údaje pro vedení školní matriky/,

  8. ve stanoveném termínu hradit úplatu za předškolní vzdělávání a stravné.

 

4.2. Zákonní zástupci mají zakázáno:

 

  • ponechávat v šatně mateřské školy léky, kapky a masti k dispozici dítěti, aby je samo používalo. Učitelky nepodávají dětem žádné léky, nekapají kapky do očí či nosu, neaplikují masti, krémy apod.

 

Další povinnosti zákonných zástupců při předškolním vzdělávání dětí vyplývají z ustanovení ostatních článků školního řádu.

 

 

II. Upřesnění podmínek pro přijetí a ukončení vzdělávání dítěte v mateřské škole

  1. 5. Přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání / § 34, Školský zákon /

 

5.1. Zápis dětí do mateřské školy na následující školní rok probíhá v po dohodě se zřizovatelem - zpravidla v průběhu dubna daného roku. Děti mohou být do mateřské školy přijímány i v průběhu školního roku, pokud to dovoluje kapacita školy. Dítě do mateřské školy přijímá na základě žádosti rodičů ředitelka ZŠ a MŠ, přijato může být pouze dítě, které se podrobilo stanoveným očkováním, má doklad, že je proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci. Zdravotní stav dítěte a potvrzení o očkování doplní do žádosti dětský lékař. Rodiče předávají vyplněnou dokumentaci řídící učitelce ve stanoveném termínu.

 

5.2. Při přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání může řídící učitelka sjednat se zákonným zástupcem zkušební pobyt dítěte v mateřské škole v délce nejvýše 3 měsíce.

 

  1. 6. Rozhodnutí o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání

 

Na základě žádosti zákonného zástupce vydává ředitelka Základní školy a Mateřské školy Rozhodnutí o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání v souladu se zákonem 500/2004 Sb., správní řád a zákonem 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon). Rozhodnutí o přijetí se oznamují zveřejněním seznamu uchazečů pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče. Seznam se zveřejňuje na veřejně přístupném místě ve škole. Rozhodnutí o nepřijetí dítěte se vydává do 30 dnů po zápisu. Pro všechny nové děti se stanovuje zkušební pobyt na dobu tří měsíců.

 

  1. Ukončení vzdělávání z důvodu neúčasti dítěte na vzdělávání

 

Ředitelka ZŠ a MŠ může rozhodnout o ukončení vzdělávání dítěte, pokud se nepřetržitě neúčastnilo vzdělávání po dobu delší než dva týdny a nebylo omluveno zákonným zástupcem podle stanovených pravidel uvedených v tomto školním řádu.

 

  1. Ukončení vzdělávání dítěte z důvodu narušování provozu mateřské školy ze strany zákonných zástupců

 

V případě, že zákonní zástupci dítěte závažným způsobem nebo opakovaně porušují pravidla tohoto školního řádu, může ředitelka rozhodnout o ukončení vzdělávání dítěte v mateřské škole z důvodu narušování provozu mateřské školy.

 

  1. Ukončení vzdělávání dítěte ve zkušební době

 

Pokud při přijetí dítěte ke vzdělávání v mateřské škole byla stanovena zkušební doba pobytu a lékař nebo školské poradenské zařízení v průběhu této zkušební doby doporučí nezatěžovat dítě dalším vzděláváním, může ředitelka na základě písemného oznámení rozhodnout o ukončení vzdělávání dítěte v mateřské škole.

 

  1. Ukončení vzdělávání z důvodu nehrazení úplaty za vzdělávání nebo stravného

 

V případě, že zákonní zástupci dítěte opakovaně nedodržují podmínky stanovené pro úhradu úplaty za vzdělávání nebo stravného uvedené v tomto školním řádu, může ředitelka rozhodnout o ukončení vzdělávání dítěte v mateřské škole z důvodu nehrazení stanovených úplat.

Viz. § 35, Školský zákon

 

 

III. Upřesnění výkonu práv a povinnosti zákonných zástupců při vzdělávání dětí a pravidla vzájemných vztahů zákonných zástupců s pedagogickými pracovníky MŠ

 

 

  1. Změna stanovených podmínek pobytu dítěte, způsobu a rozsahu jeho stravování

 

11.1. Při přijetí dítěte do mateřské školy stanoví řídící učitelka mateřské školy, po dohodě se zákonnými zástupci dítěte, dny docházky dítěte a délku jeho pobytu v těchto dnech v mateřské škole a zároveň dohodne se zákonnými zástupci dítěte způsob a rozsah jeho stravování po dobu pobytu v mateřské škole. Dítě musí odebírat oběd.

 

11.2. Pokud zákonní zástupci budou požadovat změnu těchto sjednaných podmínek, je nutno tuto změnu opět písemně dohodnout.

 

 

  1. Upřesnění podmínek pro přebírání dětí od zákonných zástupců ke vzdělávání v mateřské škole a pro jejich předávání zákonným zástupcům po ukončení vzdělávání

 

12.1. Zákonní zástupci v době určené pro příchod dětí do mateřské školy předávají dítě po jeho převlečení v šatně pedagogické pracovnici ve třídě MŠ. Nestačí doprovodit dítě pouze ke vchodu do mateřské školy nebo do šatny s tím, že dítě dojde do třídy již samo. V tomto případě mateřská škola nenese odpovědnost za bezpečí dítěte.

 

12.2. Zákonní zástupci si přebírají dítě po skončení jeho vzdělávání od pedagogického pracovníka mateřské školy přímo ve třídě, popřípadě na zahradě mateřské školy a to v době určené mateřskou školou k přebírání dětí zákonnými zástupci.

 

12.3. V případě, že je se zákonnými zástupci dítěte dohodnuta individuální délka jeho pobytu v mateřské škole, bude s nimi i samostatně dohodnut způsob přebírání dítěte ke vzdělávání a jeho předávání po ukončení vzdělávání.

 

12.4. Zákonní zástupci dítěte mohou pověřit jinou osobu pro jeho přebírání a předávání. Vystavené písemné pověření podepsané zákonnými zástupci dítěte předají zákonní zástupci pedagogickému pracovníkovi mateřské školy, může být uvedeno v evidenčním listu.

 

12.5. Pokud si pověřená osoba nevyzvedne dítě do stanovené doby, příslušný pedagogický pracovník bude kontaktovat pověřené osoby telefonicky, upozorní OSPOD.

 

 

  1. Konkretizace způsobu informování zákonných zástupců dětí o průběhu jejich vzdělávání a dosažených výsledcích

 

13.1. Zákonní zástupci dítěte se mohou informovat o cílech, zaměření, formách a obsahu vzdělávání konkretizovaných podle podmínek uplatněných v mateřské škole ve školním vzdělávacím programu, který je na webových stránkách a volně přístupný v šatnách.

 

13.2. Zákonní zástupci dítěte se mohou průběžně během roku, v době určené pro příchod dětí do mateřské školy a jejich předání ke vzdělávání, informovat u pedagogického pracovníka vykonávajícího pedagogickou činnost ve třídě o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte.

 

13.3. Řídící učitelka mateřské školy na začátku školního roku svolává schůzku s rodiči, na které jsou zákonní zástupci dětí informováni o řádu a organizaci mateřské školy a o všech podstatných záležitostech při vzdělávání jejich dětí.

 

13.4. Zákonní zástupci dítěte si mohou domluvit s řídící učitelkou mateřské školy nebo s pedagogickým pracovníkem školy vykonávajícím pedagogickou činnost ve třídě individuální pohovor, na kterém budou projednány podstatné připomínky zákonných zástupců ke vzdělávání dítěte.

 

13.5. Řídící učitelka mateřské školy nebo pedagogický pracovník vykonávající pedagogickou činnost ve třídě mohou vyzvat zákonné zástupce, aby se osobně dostavili k projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte.

 

  1. Informování zákonných zástupců dětí o mimořádných školních a mimoškolních akcích

 

Pokud mateřská škola organizuje a pořádá akce, jako jsou výlety, exkurze, divadelní a filmová představení, besídky, dětské dny apod., informuje o tom v dostatečném předstihu zákonné zástupce dětí písemným upozorněním umístěným na nástěnce a na internetových stránkách.

 

  1. Konkretizace způsobu omlouvání dětí zákonnými zástupci z každodenního vzdělávání a způsobu informování o jejich zdravotním stavu

 

15.1. Pokud je zákonnému zástupci dopředu známá krátkodobá nepřítomnost dítěte při vzdělávání v mateřské škole, oznámí tuto skutečnost, včetně uvedení důvodu a doby nepřítomnosti dítěte telefonickou formou nebo osobně mateřské škole.

 

15.2. V případě, že dítě onemocní nebo se mu stane úraz a nemůže se z tohoto důvodu účastnit vzdělávání, oznámí tuto skutečnost bez zbytečného odkladu zákonný zástupce mateřské škole, a to včetně předpokládané doby nepřítomnosti dítěte. Oznámení této nepředvídané nepřítomnosti dítěte je možné i telefonicky. V oprávněných případech může učitelka vyžadovat potvrzení od lékaře.

 

15.3. Při předávání dítěte ke každodennímu vzdělávání v mateřské škole informuje zákonný zástupce dítěte přejímajícího pedagogického pracovníka o případných menších zdravotních obtížích dítěte, které by mohly mít vliv na omezení jeho činnosti při vzdělávání. Drobná poranění způsobená mimo mateřskou školu, alergie, neklidný noční spánek, apod.

 

  1. Stanovení podmínek pro úhradu úplaty za předškolní vzdělávání a stravného v mateřské škole

 

16.1. Úhrada úplaty za vzdělávání

 

Děti, které chodí do posledního ročníku MŠ, mají předškolní vzdělávání bezúplatné po dobu nejvýše 12 měsíců. Omezení bezúplatnosti předškolního vzdělávání na 12 měsíců neplatí pro děti se zdravotním postižením (školský zákon, § 123 odst. 2). Úplata za předškolní vzdělávání je pro dané období stanovena na 500,- Kč měsíčně (vyhláška č. 14, § 6, odst.2). Platnost od 1.9.2010.

 

16.2. Osvobozen od úplaty je:

 

  1. zákonný zástupce dítěte, který pobírá opakující se dávku pomoci v hmotné nouzi,

  2. zákonný zástupce nezaopatřeného dítěte, pokud tomuto dítěti náleží zvýšení příspěvku na péči,

  3. fyzická osoba, která o dítě osobně pečuje a z důvodu péče o toto dítě pobírá dávky pěstounské péče.

 

Zákonní zástupci, kterých se týká snížení nebo osvobození od úplaty, si podají v mateřské škole žádost na příslušném formuláři a doloží potvrzením. O snížení úplaty v konkrétních případech rozhoduje ředitelka ZŠ a MŠ (školský zákon, § 164, odst. a).

 

16.3. Úhrada stravného a způsob platby

 

Dítě, které je přijato do MŠ, se stravuje vždy. (Pokud odchází po obědě, odpolední svačina se nezapočítává, nahlásí-li to rodič včas)

 

  1. Základní pravidla chování zákonných zástupců dětí při vzájemném styku se zaměstnanci mateřské školy, s jinými dětmi docházejícími do mateřské školy a s ostatními zákonnými zástupci

 

Při pobytu v mateřské škole zákonní zástupci dětí dodržují stanovenou organizaci provozu mateřské školy a vnitřní režim mateřské školy, řídí se školním řádem mateřské školy, dodržují při vzájemném styku se zaměstnanci mateřské školy, s jinými dětmi docházejícími do mateřské školy a s ostatními zákonnými zástupci dětí pravidla slušnosti a vzájemné ohleduplnosti.

 

 

IV. PROVOZ A VNITŘNÍ REŽIM

 

  1. Podmínky provozu a organizace vzdělávání v mateřské škole

 

18.1. Mateřská škola je zřízena jako škola s celodenním provozem s určenou dobou pobytu od 6:30 do 16:30 hod.

 

18.2. V měsících červenci a srpnu se školka na šest týdnů zavírá, stejně tak v době vánočních a jarních prázdnin. Rozsah omezení nebo přerušení oznámí řídící učitelka mateřské školy zákonným zástupcům dětí nejméně 2 měsíce předem.

 

18.3. Provoz mateřské školy lze ze závažných důvodů a po projednání se zřizovatelem omezit nebo přerušit i v jiném období než stanoveném v odstavci 18.2. Za závažné důvody se považují organizační či technické příčiny, které znemožňují řádné poskytování předškolního vzdělávání. Informaci o omezení nebo přerušení provozu zveřejní řídící učitelka mateřské školy na přístupném místě ve školce neprodleně poté, co se o omezení nebo přerušení provozu rozhodne.

 

18.4. Vzdělávání v mateřské škole probíhá ve 3 ročnících, přičemž do jedné třídy mateřské školy lze zařadit děti z různých ročníků.

 

18.5. Mateřská škola může organizovat školní výlety a další akce související s výchovně vzdělávací činností školy. O uskutečnění těchto pobytů, výletů a dalších akcí informuje mateřská škola zákonné zástupce dětí nejméně týden před jejich zahájením.

 

  1. Vnitřní denní režim při vzdělávání dětí

 

19.1. Předškolní vzdělávání dětí podle stanoveného školního vzdělávacího programu probíhá v základním denním režimu, který je natolik flexibilní, že si jej upravují pedagogičtí pracovníci ve třídě dle momentální potřeby nebo aktuálních změn.

 

19.2 Organizace dne, režim dne

 

6:30 –

– 8:30

příchod do MŠ

volné hry, IP, tvořivé činnosti…

8:30 –

– 9:00

hry, cvičení…

příprava na svačinu

9:00 – 9:20

svačina

9:20 –

 

– 11:30, 11:45

Řízená činnost, hry …

pobyt venku

příprava na oběd

11:30 – 12:00

oběd 2. třída

11:45 – 12:15

oběd 1. třída

12:00 – 14:00

polední klid, ind. hry 2. tř.

12:15 – 14:15

polední klid 1. tř.

14:15 –

– 16:30

svačina

odpolední zájmová činnost

 

Stanovený denní režim může být pozměněn v případě výletů, exkurzí, divadel, besídek a jiných výchovných akcí.

 

  1. Doba určená pro přebírání dětí zákonnými zástupci

 

20.1. Děti se přijímají v době od 6:30 hod do 8:30 hod. Poté se MŠ z bezpečnostních důvodů uzamyká, až do 12.00 hod. Po předchozí dohodě s rodiči se lze dostavit s dítětem i v jiné době /nutnost nahlásit změny ve stravování /.

 

20.2. Přivádění a převlékání dětí

 

Rodiče převlékají děti v šatně. Věci dětí ukládají podle značek dítěte do označených poliček a sáčků. Věci dětí rodiče označí tak, aby nemohlo dojít k záměně.

 

20.3. Předávání a vyzvedávání dětí

 

  • Rodiče jsou povinni děti přivádět až ke třídě, osobně je předat pracovnici a informovat ji o zdravotním stavu dítěte. Rodiče za děti zodpovídají až do předání učitelce,

  • rodiče neponechávají děti v šatně nikdy samotné,

  • děti do MŠ nebudou přebírány před zahájením provozu tj. před 6:30 hod,

  • děti z MŠ smí vyzvedávat pouze zákonní zástupci dětí a osoby jimi pověřené, zapsané v evidenčním listu

  • rodiče si pro děti chodí až ke dveřím třídy nebo na školní zahradu, v případě, že dítě odchází po obědě, rodiče čekají v prostorách šatny či chodby.

 

20.4. Doba vyzvedávání dětí z MŠ

 

Děti, které chodí domů po obědě, si vyzvedávají rodiče mezi 12:00 a 12:30 hod. Ostatní děti se rozcházejí mezi 14:30 hod a 16:30 hod, kdy se budova MŠ uzamyká. V případě, že si rodiče dítěte s celodenním pobytem potřebují výjimečně vyzvednout dítě před odpolední svačinou, dohodnou se s učitelkou.

 

  1. Délka pobytu dětí v MŠ

 

Délka pobytu dítěte se řídí podle individuálních potřeb rodičů. Dítě může chodit do MŠ na celý den, nebo jen na dopoledne s obědem. Děti přichází do MŠ do 8:30 hod. Pozdější příchody se musí dohodnout s učitelkami předem.

 

  1. Způsob omlouvání dětí

 

Rodiče mohou omluvit nepřítomnost dítěte osobně nebo telefonicky na číslech: 311 681 149, 311 681 164, 732 132 885

 

  1. Odhlašování a přihlašování obědů

 

23.1. Zákonní zástupci odhlašují dítě ze stravného osobně nebo telefonicky vždy den předem nebo do 7:30 současného dne. Na následující dny kdykoliv v průběhu dne.

 

23.2. Neodhlášený oběd /např. v případě náhlého onemocnění/ si mohou rodiče vyzvednout a odnést ve vlastních nádobách. Strava bude vydána ve školní kuchyni od 11,15 – 11,30 hod. (platí pouze v první den nepřítomnosti).

 

  1. Pobyt venku

 

Za příznivého počasí tráví děti venku zpravidla dvě hodiny. Ven chodíme za každého počasí (kromě hlášené inverze) a uzpůsobujeme délku trvání podle počasí.

 

  1. Změna režimu

 

Stanovený základní denní režim může být pozměněn v případě, že to vyplývá ze školního vzdělávacího programu a v případě výletů, exkurzí, divadelních a filmových představení pro děti, besídek, dětských dnů a jiných akcí.

 

V. PODMÍNKY ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVÍ DĚTÍ A JEJICH OCHRANY PŘED SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÝMI JEVY A PŘED PROJEVY DISKRIMINACE, NEPŘÁTELSTVÍ NEBO NÁSILÍ

 

  1. Péče o zdraví a bezpečnost dětí při vzdělávání / Vyhláška č. 14/ 2005 Sb,. v platném znění/

 

26.1. Mateřská škola vykonává dohled nad dítětem od doby, kdy je pedagogický pracovník převezme od jeho zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby, až do doby, kdy je pedagogický pracovník předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě. Předat dítě pověřené osobě lze jen na základě písemného potvrzení, učitelky mohou vyžadovat po neznámé osobě průkaz totožnosti.

 

26.2. K zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo území mateřské školy stanoví řídící učitelka mateřské školy počet pedagogických pracovníků tak, aby na jednoho pedagogického pracovníka připadlo nejvýše:

 

  • 20 dětí z běžných tříd, nebo

  • 12 dětí ve třídě, kde jsou zařazeny děti se zdravotním postižením.

 

26.3. Výjimečně může zvýšit počty dětí podle Vyhlášky o předškolním vzdělávání:

 

  • v odstavci 2 písm. a), nejvýše však o 8 dětí, nebo

  • v odstavci 2 písm. b), nejvýše však o 11 dětí.

 

26.4. Při zvýšení počtu dětí podle nebo při specifických činnostech, například sportovních činnostech, nebo při pobytu dětí v prostředí náročném na bezpečnost určí řídící učitelka mateřské školy k zajištění bezpečnosti dětí dalšího pedagogického pracovníka, ve výjimečných případech jinou zletilou osobu, která je způsobilá k právním úkonům, a která je v pracovněprávním vztahu k právnické osobě, která vykonává činnost mateřské školy.

 

26.5. Při zajišťování výletů pro děti určí řídící učitelka počet pedagogických pracovníků tak, aby byla zajištěna výchova dětí, včetně dětí se zdravotním postižením, jejich bezpečnost a ochrana zdraví.

 

26.6. Při vzdělávání dětí dodržují pedagogičtí pracovníci pravidla a zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které pro tuto oblast stanoví platná školská a pracovněprávní legislativa.

 

26.7. Vzhledem k ochraně zdraví ostatních dětí může pedagogický pracovník, pokud má při přebírání dítěte od zákonného zástupce nebo jim pověřené osoby podezření, že dítě není zdravé, požádat zákonného zástupce o doložení zdravotní způsobilosti dítěte ke vzdělávání formou předložení potvrzení od ošetřujícího lékaře.

 

26. 8. Při specifických činnostech, které vyžadují zvýšený dohled na bezpečnost dětí, dodržují pedagogičtí pracovníci i ostatní zaměstnanci zásady, podrobněji popsané v dalších směrnicích školy.

 

26. 9. Rodiče odpovídají za obsah sáčků v šatně, aby zde nebyly uschovány předměty, které by ohrozily bezpečnost dětí. V sáčku dětí nesmí skladovat bonbony, žvýkačky, pití apod., sáčky slouží pouze k odkladu oblečení.

 

26.10. V ostatních otázkách BOZP se škola řídí svojí směrnicí k BOZP, která vychází

z Metodického pokynu MŠMT k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 22.12.2005, čj. 37014/2005-25.

 

 

  1. Ochrana před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí

 

 

27.1. Důležitým prvkem ochrany před sociálně patologickými jevy je i výchovně vzdělávací působení na děti již v předškolním věku zaměřené na zdravý způsob života. V rámci školního vzdělávacího programu jsou proto děti nenásilnou formou a přiměřeně k jejich věku a schopnostem pochopit a porozumět dané problematice seznamovány s tímto nebezpečím a jsou jim vysvětlována pozitiva zdravého životního stylu.

 

27.2. V rámci prevence před projevy diskriminace, nepřátelství a násilí provádí pedagogičtí pracovníci mateřské školy monitoring vztahů mezi dětmi ve třídním kolektivu s cílem řešit případné deformující vztahy mezi dětmi již v jejich počátcích, a to ve spolupráci se zákonnými zástupci, případně za pomoci školských poradenských zařízeních.

 

27.3. Důležitým prvkem prevence v této oblasti je i vytvoření příznivého sociálního klimatu mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a pedagogickými pracovníky a mezi pedagogickými pracovníky a zákonnými zástupci dětí.

 

 

VI. ZACHÁZENÍ S MAJETKEM MŠ

 

  1. Chování dětí při zacházení s majetkem mateřské školy v rámci vzdělávání.

 

Po dobu vzdělávání při pobytu dítěte v mateřské škole zajišťují pedagogičtí pracovníci, aby děti zacházely šetrně s učebními pomůckami, hračkami a dalšími vzdělávacímu potřebami

a nepoškozovaly ostatní majetek mateřské školy.V případě poškozování bude tato záležitost projednána s rodiči a požadována oprava, náhrada škody v co nejkratším termínu.

 

  1. Povinnosti zákonných zástupců při zacházení s majetkem mateřské školy při jejich pobytu v mateřské škole

 

29.1. Zákonní zástupci pobývají v mateřské škole jen po dobu nezbytně nutnou pro převlečení dítěte do oblečení určenému ke vzdělávání a předání dítěte pedagogickému pracovníkovi mateřské školy a pro převzetí dítěte a převlečení do šatů, ve kterých dítě přišlo do mateřské školy a po dobu jednání s pedagogickými zaměstnanci školy týkajícího se vzdělávání dítěte, popřípadě po dobu jednání s vedoucí školní jídelny týkajícího se stravovaní dítěte.

 

29.2. Po dobu pobytu v prostorách mateřské školy jsou zákonní zástupci povinni chovat se tak, aby nepoškozovali majetek mateřské školy a v případě, že zjistí jeho poškození, nahlásili tuto skutečnost neprodleně pedagogickému pracovníkovi školy.

 

  1. Zabezpečení budovy MŠ

 

Školní budova je volně přístupná zvenčí pouze v době, stanovené pro přijímání dětí

a vyzvedávání dětí, nebo kdy je dozírajícími zaměstnanci školy zajištěna kontrola přicházejících osob. Každý z pracovníků školy, který otevírá budovu cizím příchozím, je povinen zjistit důvod jejich návštěvy a zajistit, aby se nepohybovali nekontrolovaně po budově.

 

  1. Další bezpečnostní opatření

 

V budově školy platí přísný zákaz požívání alkoholu, kouření a používání nepovolených elektrických spotřebičů, odkládání osobních věcí zaměstnanců na místa, která k tomu nejsou určena.

 

I.Závěrečná ustanovení

 

Zrušuje se předchozí znění této směrnice č.j: 61/2012 ze dne 1.9.2012. Tato směrnice nabývá účinnosti dnem 2.9.2012.

 

  1. Seznámení zaměstnanců a zákonných zástupců se školním řádem

 

Pedagogičtí pracovníci zajistí seznámení zákonných zástupců s obsahem tohoto školního řádu a to nejpozději do 15 dnů od nabytí jeho platnosti. Nově přijímané zaměstnance seznámí se školním řádem řídící učitelka při jejich nástupu do práce. O vydání a obsahu školního řádu informuje mateřská škola zákonné zástupce dětí v chodbě na nástěnce, kde je po celý školní rok volně k dispozici. Všichni rodiče i zaměstnanci MŠ podepíší seznámení s obsahem

a s jeho porozuměním.

 

 

 

V Karlštejně dne 2.9.2013

 

                                                                                                                                                zpracovala Hana Hrabáková

                                                                                                                                                                Řídící učitelka

 

                                                                                                                                                                Mgr. Janovská Jiřina

                                                                                                                                                                Ředitelka ZŠ a MŠ Karlštejn